Cradle to Cradle

Duurzaam produceren met het cradle to cradle principe

In 2017 introduceerde kledingketen C&A als eerste merk ter wereld een kledingcollectie die volledig cradle to cradle geproduceerd was. In deze collectie zaten naar eigen zeggen de duurzaamste T-shirts die ooit waren gemaakt. Vorig jaar ging C&A zelfs nog een stapje verder met het presenteren van jeans met het hoogste bestaande Cradle to Cradle certificaat, waarmee ze ’s werelds duurzaamste jeans op de markt brachten. Een knappe prestatie, omdat het productieproces van jeans bepaald niet eenvoudig is. Jeans bestaan namelijk uit talloze onderdelen die op verschillende manieren moeten worden gemaakt.  Toch verkoopt C&A de jeans tegen lage prijzen, omdat de ze van duurzame kleding het nieuwe normaal willen maken. Deze strategie staat symbool voor de toegenomen toewijding van veel bedrijven op duurzaamheid en duurzame principes als cradle to cradle.

Wat is cradle to cradle precies?
Cradle to cradle is een hippe term, maar waar staat het precies voor? Kortgezegd is een C2C product een product dat op een duurzame manier is geproduceerd, waardoor het na gebruik, zonder de waarde te verliezen, weer kan worden hergebruikt. De C2C gedachte schrijft voor dat afval net zo veel waarde heeft als voedsel. Grondstoffen moeten dus continu worden hergebruikt en in geen geval verloren gaan, wat wel gebeurt bij recycling.

Cradle-to-cradle_approach

Bedrijven en gemeentes
Duurzaamheid wordt voor bedrijven en gemeentes alsmaar belangrijker. Cradle to Cradle past dus precies in het plaatje. Giganten als AkzoNobel gebruiken bijvoorbeeld al grondstoffen in hun producten die cradle to cradle gecertificeerd zijn. En in Venlo liet de gemeente een stadskantoor volledig volgens het C2C principe bouwen.

Duurzame zonwering
Een ander bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan is M+N Projecten, dat zonwering levert voor de zakelijke markt. De missie van dit bedrijf is om de wereld beter achter te laten voor de volgende generatie, en dit doen ze onder meer door slim te ontwerpen en produceren. Hiermee speelt het bedrijf in op het groeiende milieubewustzijn dat speelt bij veel consumenten. Zo gebruiken ze duurzame screendoeken als REVOLUTION®, waarmee ze een Cradle to Cradle Certified Gold beoordeling in de wacht sleepten.

In 2019 houden steeds meer bedrijven zich bezig met duurzaamheid en worden er alsmaar meer Cradle to Cradle certificaten uitgedeeld. Laten we hopen dat deze trend zich doorzet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *